Nezávazná poptávka

Lubomír Machoň: Pořádání eventu je vlastně taková stavba

Vyzpovídali jsme našeho CEO Lubomíra Machoně, abychom vám více přiblížili naši práci a to, jak je důležité míti... Eventovou agenturu.

Zeptali jsme se našeho CEO
kreativního a obchodního ředitele
Lubomíra Machoně

  1. Proč by zákazník měl na svou akci najmout agenturu? 
  2. Setkáváte se někdy s nějakými překážkami ve vnímání vaší práce? 
  3. Co podle tebe českému eventovému trhu chybí? 
  4. Kam se podle tebe za poslední roky eventový trh posunul?
  5. Co teď frčí ve firemních eventech? 
  6. Je jiné vnímání pořádání akcí v regionech a třeba v hlavním městě? 
  7. Co je z hlediska eventů pro nepolíbeného člověka největším překvapením? 
  8. Jak se taková eventová agentura dívá na přesně stanovené, ale reálné požadavky od klienta?
  9. Jak podle tebe vypadá úspěšná akce? 
  10. Můžeš na závěr zavzpomínat na nějakou akci, kde jste museli zaimprovizovat a zachránit situaci?

Podívejte se na odpovědi od našeho CEO.

 

 

 1. Proč by si firma nebo zákazník z ulice měli na svou akci najmout agenturu?

 

 

Vždycky se snažím přípravu eventu a jeho realizaci klientům přirovnat ke stavbě domu. Buď si můžou najmout na každou jednu věc řemeslníka zvlášť a nemít absolutní přehled, co kdo dělá natož vědět, jestli to dělá správně a navíc s ním řešit ještě nedejbože nějaké nepříjemnosti nebo si najme stavební firmu a ta ten celý dohled nad řemeslníky udělá sama. Mají v něm parťáka, který se o vše postará, je za to zodpovědný a oni komunikují s ním. 

Event je taky taková stavba, my postupně pokládáme jednotlivé cihly, ať už v podobě aparatury, hostů nebo cateringu, při přípravě akce a dáváme tomu pevné základy. Klient si dohlíží. A ať už je to malá firma nebo ať už je to to svatba, narozeninová oslava, tak k sobě mají jednoho partnera pro celý tento projekt, se kterým komunikují a nemusí shánět sami umělce, techniku, celý program. Mají to od nás a když potřebují, tak to mají úplně celé takzvaně na klíč, stejně jako se používá při stavbě domu. 

Když stavíte poprvé, tak také nevíte, kde co přesně sehnat a na co si dát pozor. Můžete si zkusit zařídit vše sami. Ale pak například nevíte, že se má přesně ten a ten drát vést zdí a že jste se na tom měli s řemeslníkem konkrétně domluvit. I u eventu si můžete umělce nebo catering sehnat sami, ale pak také velmi často na místě zjistíte, že vám na místě něco chybí a vy nevíte, jak to zachránit.

Eventová agentura ano, řeší tyto nepříjemnost za oponou pravidelně a vyřeší to. 

A kdybych měl být ještě více konkrétní. Představte si, že jste si přečetli a podívali se na YouTube, že máte do malty při stavbě přimíchat tolik a tolik vody. Jenže to máte moc řídký a nevíte co s tím. A u pořádání eventu v podobě koncertu vám asi dojde, že potřebujete aparaturu, jenže tam máte 1 000 návštěvníků a zvukař není nakonec na místě schopný to nazvučit, protože jste ho nevybírali podle kapacity jeho ozvučení. 

 

 

 2. Setkáváte se někdy s nějakými překážkami ve vnímání vaší práce?

 

 

Program eventu - Dream PRO

 

Kdybych to obrátil jen na konkrétní pořádání akcí, je pro nás vždy dobré, když má například klient už nějakou představu, jak by si svůj event přál. Potom ale nechá detaily a úpravy na zkušenostech eventové agentury, případně dá na jejich doporučen tak, aby to pořád bylo podle něj.

Zádrhel bývá, když má klient nerealistická očekávání nebo přání a bohužel se od nich nenechá odradit. Třeba si chce pořádat rodinný den pro všechny zaměstnance, ale trvá na umělci, který je pro tuto cílovou skupinu absolutně nevhodný. A on tam tohoto umělce chce, protože se třeba líbí jeho dceři, která není ve stejném věku jako ostatní děti na akci.

Jsme tam pro klienta, abychom mu splnili, co mu na očích vidíme.

Ale také jsme tam kvůli zkušenostem které máme a díky nim dokážeme správně vyhodnotit, jestli tohle bude úspěšné nebo ne. 

 

A kdybych se na tuhle otázku podíval třeba z pohledu eventového trhu, tak se bohužel stejně jako v jiném byznysu stává, že se o velkou akci uchází eventová agentura, která ty zkušenosti ještě nemá. Je důležité nebát se a každý někdy začínal, to ano. Ale všeho s mírou, pokorou a zdravým rozumem. Minimálně před pandemií každý kdo uměl telefonovat, psát na počítači a trochu mluvit, se snažil dělat eventy. Ty těžké roky to trochu vytřídily. Až zkušenost s krizovými momenty, schopnost připravit se na všechny varianty a umět improvizovat, když je to potřeba, prověří, zda máte na to pořádat akce na full time nebo to budete mít jen jako koníček u narozeninových oslav.

Klient ani hosté nikdy, ale opravdu nikdy nesmí pocítit, že vy neumíte uhasit nějaký „požár“, který vyvstal.

Sice ne vaší vinou, ale okolnostmi a jen díky přípravě a zážitkům z pořádání jiných akcí, víte co máte dělat a nepanikaříte. To je vlastně ta provize pro agenturu, všechny tyto neviditelné detaily i větší věci, které od začátku agentura řeší a zařizuje. Každá produkční a technická součinnost před, při i po. ​

 

 

3. Co podle tebe českému eventovému trhu chybí?

 

 

Jsem rád, že český eventový trh je kreativní, že je stále více klientů, kteří se nebojí novinek nebo technologií, kterými mohou svou akci ozvláštnit.

Za to jsem velmi rád. Čas od času se ale na druhou stranu ještě stane, že si klienti třeba neuvědomí hodnotu práce, která za tím je a i když nemají problém uhradit ohromné částky za vysněného umělce, u provize agentuře, která je v porovnání s tím honorářem nepatrná, chtějí třeba nad částkou více diskutovat. Čas, který na tom tým strávil je pak trochu nedoceněný. 

U některých segmentů eventového trhu pak může být neschopnost a třeba i nechuť spolupracovat. Pořád je to sice konkurenční prostředí, ale často si spoluprací prostě pomůžete z jedné strany a jindy zase z druhé. Na té covidové době v tomto ohledu něco bylo, když se všichni semkli jako jeden produkťák a i to málo, co jsme mohli dělat, jsme dělali spolu, protože spolu jsme prostě byli silnější.

 

Inovativní eventy - Dream PRO

 

 

 4. Kam se podle tebe za poslední roky eventový trh posunul?

 

 

Jsou to určitě technologie a zároveň ekologie. Firmy jsou velmi zodpovědné a eventy jsou vstřícné k životnímu prostředí, ale chtějí se zaměřit i na společenskou odpovědnost.

Už to zkrátka není jen odpoledne pro rodiny zaměstnanci se skákacím hradem a párkem v rohlíku.

Je to promyšlené a klienti mají představu, co si z toho segmentu chtějí do svého eventu přenést. 

Jsem rád, že je stále více vidět, že si zákazník cení zkušeností a dobrých referencí a není to jen o získání nejnižší nabídky na úkor kvality akce. Rok dopředu se v budgetu už chystají firemní eventy. Už to není jen záležitostí velkých firem a značek, ale svěřit svou akci do rukou profesionálů už se naučily i menší společnosti klidně o 20 lidech nebo soukromé osoby, které potřebují pomoc s oslavou.

 

 

 5. Co teď frčí ve firemních eventech?

 

 

Hodně je cítit změna v programu a struktuře celého dne či večera. Dříve byly firemní eventy podle harmonogramu a v jednu chvíli se něco dělo na pódiu, za další hodinu u vstupu a pak hned třeba pod pódiem, hosté se tedy přemisťovali jen z místa na místo, kde se zrovna děl organizovaný program. Nyní je to často spíše o celodenním programu na více místech, kdy si každý vybere, co mu zrovna sedí a co chce využít a navštívit. A už se také nedrží klienti při zemi při výběru témat, ta se stala oblíbeným základem eventu.

Chtějí dopřát svým hostům zážitek se vším všudy.

 

 

 6. Je jiné vnímání pořádání akcí v regionech a třeba v hlavním městě?

 

 

Organizace městské akce - Dream PRO

 

Zájem veřejné správy je pro mě osobně velmi příjemným pokrokem v byznysu.

Potkáváme stále více starostů, zaměstnanců úřadů nebo šéfů různých neziskových organizací, kteří přemýšlí moderně a eventy mají jako součást své komunikace s veřejností i zaměstnanci. 

Před covidem jsme zaznamenali velký nárůst poptávek na akce pro města a obce a teď to ještě více nabírá na síle. A není to jen devíza velkých měst, naopak ty menší do toho možná, co do rozmanitosti, šlapou mnohem více. Zvedají tím laťku své obci, starají se o své obyvatele a ukazují, že se i v malém městečku pořád něco může dít. 

A nedrží se při zemi právě ani v programu. Kdo by tipoval, že to je jen nějaká Mikulášská a dost, tak jsou na omylu.

Začínáme masopustem, přes Velikonoce a jarní slavnosti, pálení čarodějnic, pak Den dětí, letní sportovní hry, začátek školního roku, staročeské slavnosti v říjnu, Halloween, Mikulášská a Vánoce. A mezitím klidně i nějaké oslavy města při výročí. 

Samozřejmě, že stejně jako u firem, se musí hodně přemýšlet nad financemi, ale dá se udělat velká paráda i s menším rozpočtem. Stejně jako u akcí pro zaměstnance se i tady myslí na dospělé i děti. Jen je tedy samozřejmě rozdíl, když se dělá akce pro obce, kde je 200 obyvatel a krajské město, kdy mohou na akci přijít třeba v jednu chvíli  tři tisíce lidí. Musíte přemýšlet nad programem, nad atmosférou, organizací a v neposlední řadě i nad bezpečností.

 

 

 7. Co je velkým dílem vaší práce, které by bylo pro nepolíbeného člověka největším překvapením?

 

 

Možná už by to byla vlastně vůbec první nabídka pro klienta. Žádná A4 s pár odrážkami v heslech, ale návrh propracovaný do detailu, abychom zákazníkovi předali vizi a ukázali mu, jak lze jeho nápad realizovat v celém kontextu včetně budgetu. 

A velkým překvapením by určitě byla práce v zákulisí celé akce. Všechno to obíhání a řešení každého detailu, tak aby na place vše běželo jako na drátkách.

Musíme být odborníky na všechno, na techniku, produkci, hudbu, nábytek, občerstvení i mistry v improvizaci. 

Musíte třeba myslet i na důležité věci, které by ostatním nepřišly vůbec na mysl. Jako jsou toalety, jejich úklid, přívod elektřiny, příjezdová cesta pro techniku, ochranka a takhle bych mohl pokračovat ještě dlouho.

 

 

 8. Jak se taková eventová agentura dívá na přesně stanovené, ale reálné požadavky od klienta? Pracuje se vám s tím dobře nebo se je snažíte přesvědčit o akci na klíč?

 

 

Je vlastně skvělé, když má klient už nějakou představu a navíc třeba i zkušenost z akce, kterou už zažil nebo v minulosti pořádal.

A když jsou reálné a dají se opravdu splnit, je to výhra ve spolupráci už od začátku.

Ano, je jednodušší, když je většina nebo celá akce takzvaně na klíč a vy můžete doporučit dodavatele, se kterými máte dobré zkušenosti.

Je to celé společná cesta, komunikace a spolupráce je tam nesmírně důležitá.

A když má třeba klient představu, která se nám v průběhu změní, jsme moc rádi, když dá na naše rady. Tou představou ale třeba myslím, že chtěl akci uprostřed lesa, ale bude velmi špatné počasí a nelze tam získat povolení k pořádání akce nebo vůbec k průjezdu na místo. My jsme tam od toho, abychom mu vysvětlili, co a jak je možné a jaká to může přinést úskalí.

 

 

 9. Jak podle tebe vypadá úspěšná akce?

 

 

Když všechno vyjde a my skoro nemusíme vytáhnout náš improvizační um z kapsy. Prostě klapne celá produkce, program běží a i když přijde nějaký menší zádrhel třeba, tak si s ním bez problémů poradíme.

A pak je to určitě i pozitivní zpětná vazba od klienta, nejen od kontaktní osoby, ale i od jejich zaměstnanců nebo klientů.

Jsou spokojení a třeba chtějí i rovnou plánovat další akce. 

 

 

 10. Můžeš na závěr zavzpomínat na nějakou akci, kde jste museli zaimprovizovat a zachránit situaci?

 

 

Pořádali jsme akci, kde byl hlavním lákadlem jeden z předních českých zpěváků. Ale na poslední chvíli nám management zpěváka zavolal, že nemůže vystoupit, protože přišel o hlas.

Aby návštěvníci o zpěváka ale nepřišli úplně, podařilo se nám ho vrtulníkem dopravit na místo a udělat obří autogramiádu a focení. A na akci přijel zpěvák další rok.

Na místě jim to, že nemůže zpívat řekl on sám, ale byly to krušné chvíle. 

 


 

Chcete se na něco zeptat nebo začít plánovat váš event?

Obraťte se na nás.

Jsme eventová agentura s 25 roky praxe a rádi vám s výběrem místa,
zajištěním programu či celou organizací vaší akce pomůžeme. 

 

Jsme tu pro vás!